nedeľa 6. novembra 2011

Ďalšia vlna v oblasti BI: Riadenie rozhodovania (Decision governance)


V oblasti budovania Business Intelligence sme ubehli velmi velký kus cesty od prvyćh „analytických“ databáz až po jasne defionované oblasti ako je Data Warehousing, Business Intelligence a Performance management. Myslím si však, že nasledujúcim krokom vo vývoji bude oblasť ktorá sa bude viac zameriavať na analytické schopnosti BI a ich podporu rozhodovania manažérov v spoločnostiach.
V začiakoch sme sa zameriavali na vybudovanie databáz integrovaných a historických dát (to bola éra Datových skladov). Neskôr niekedy okolo roku 2000 sa hlavné úsilie sústredilo na nástroje pre reporting a analyzovanie informácií obsiahnutých v dátových skladoch a v záverečnej etape sme sa sústredili na riadenenie výkonnosti spolu so zlepšením monitorovania KPI (kľučových indikátorov výkonnosti), ktoré nám majú pomáhať identifikovať problémy vo vnútri firmy.
Myslím že najbližšia dekáda zameria na podporu rozhodoavania. Je mi jasné, že sa to ľahko povie, ale je potrebné vyriešiť ešte obrovské množstvo otázok zameraných na to akými procesmi vyhonocuje jednotlivé informácie ľudský mozok, akým spôsobom prioritizovať informácie získané z rôznych zdrojov, keďže sme už dnes schoní sprácovať veľké množstvo dát a spraviť z nich informácie. To čo je nám neznáme je ako tieto informácie spracuje ľudský mozog. Kedysi dávno som počul pekné prirovanie, že manažérsky IS je natoľko dobrý ako dobrý je manžment, ktorý ho využíva, pretože vždy priraďuje jednotlivým informáciam iba tákú prioritu aké má už danou oblasťou skúsenosti. Ale aby som sa vrátil k téme myslím si že v oblasti vývoja bude skutočne veľký nárast v involvovaní psychológov a rôznych  terapeutov, ktorí sú schopní vysvetliť čo sa deje v ľudskom mozgu
V tomto roku bude možné sledovať v oblasti podpory rozhodovania silný pokrok k robustným kolaboratívnym schopnostiam obsiahnutým v BI nástrojoch a ci využitiu k dodávaniu formalizovaných metód pre hodnotenie efektívnosti rozhodovania.
Spolupráca
Vačšina súčasných lídrov v oblasti riadenia zaraďuje sociálne média do skupiny tých nástrojov, ktoré pomáhajú zlepšiť shopnosť spolupráce a podpory rozhodovania., Napríklad projekt Swivel umožnuje užívateľom hodnotiť a komentovať publikované reporty a grafy. Podobne aj daľši výrobcovia používajú informácie zo sociálnych sieti, pri svojích analýzach napr. SAS Institute. Iní sa zameriavajú na možnosti využitia sociálnych sietí ako je Linkedin, facebook, aby sa „našli“ ľudia ktorý by dokázali zvýšiť analytické schopnosti organizácie nad publikovanými dátami.
Samozrejme súčasní BI dodávatelia v oblasti spracovania analýz umožňujú spracovávať analyzu v krokoch, ktoré sú pravdivé a „auditovateľné“  pomocou makier. Samozrejmosťou je v súčasnej dobe možnosť diskusie nad reportom a integrácia reportov a komunikácie pomocou e-mailov.
Okrem všeobecne známych sociálnych sieti môžeme vidieť aktivity v oblasti vytvárania nazávislých kolaboračných platforiem, ktoré spájajú ľudí, procesy a dokumenty ovela jadnoduchšie a transparentnejšie umožňujú rozhodovať. Napríklad SAP pracuje na Online prostredí 12Sprints, ktorý ponúka vzory špecifických typov kolaboračných aktivít samozrejme google debutuje so svojim Google Wave, kde sa spája do komunikačného prostredia instant messaging a spoluprácu nad dokumentami. Určite v v tomto smere už zabehnutí hráči ktorý používajú Skype, Google Docs, Google Groups, Facebook a Web conferencing systémy,  ako napríklad  GoToMeeting. Tieto nástroje sa postupom času stanú integrálnou súčasťou BI nástrojov.
Riadenie rozhodovania
Súčasné BI kompetenčné centrá centrá majú „skvelú“ prácu monitorovať využitie BI nástrojov. Prloblematickým sa javí fakt, že vo svojej podstate nemajú čo monitorovať a ani vyhodnocovať efektivitu ako informácie získané z BI pomohli užívateľom. Vačšinou sa toto monitorovanie zameriava iba na prevádzkyschopnosť BI a možno akési dotazníkové metódy, ak užívatelia využivajú systém vybudovaný v spoločnosti. To čo je dôležité, aj z pohľadu zachovania znalostí vo firme, začať monitorovať rozhodnutia, ktoré užívatelia urobili pomcou BI nástrojov a potom by sme mohli  hodnotiť efektivitu takýchto rozhodnutí v súlade so strategickými cieľmi. Mali by sme sa teda viac zamerať na procesy a procedúry ako zvýšiť schopnosť užívateľov korektne interpretovať dáta ktoré majú k dispozicii.
Ďalšia vlna v BI : Riadenie rozhodovania
Z toho čo som napísal je zrejmé, že firma, ktorá sa dnes zaoberá tým, že si chce zaviesť dobré BI na úrovni doby by sa mala začať pozerať po produktoch, ktoré priamo ako svoju integrálnu súčasť majú podporu kolaboratívneho rozhodovania. Kolaboratíve rozhodovanie dokáže priniesť zlepšenie rozhodovania, zefektívniť rozhodovanie na kontiunálnej báze. Potrebujeme vrámci organizácie vystavať procesy a procedúry k zabezpečeniu jednoznačnej interpretácie dát a identifikovaniu problémov vo vnútri podniku ako aj zabezpečeniu spätnej väzby na to ako sú informácie pripravované v BI nápomocné businessu.Takto pripravený BI následne vytvára priestor, aby sa manažéri reálne viac venovali businessu a riadeniu firmy ako naháňaniu „správnych“ dát.  Z môjho pohľadu teda daľšou vlnou v rozvoji BI bude zaradenie automatizovaných analytických postupov a kolaborácie do kultúry riadenia firiem.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára