nedeľa 22. februára 2015

Z rozhovoru pre REVUE PRIEMYSLU: Od potláčania obáv k využívaniu výhod

Je to Cloud computing, ktorý využíva internet. Predstavuje novú evolúciu paradigmy v konsolidácii, virtualizácii a poskytovania IT služieb. Cloud computing na Slovensku pokročil v priebehu šiestich  rokov od polemiky k skúsenostiam. Do ďalších rokov vykračuje s novými úlohami. Harmonizovať legislatívu, ochrániť osobné dáta pri presune do dátového centra v inej krajine a postúpiť od infraštruktúry k diskusii o službách. Viacej už v rozhovore s Rastislavom Neczlim, predsedom dozornej rady občianskeh združenia Eurocloud Slovakia.
1. Podľa ŠÚSR nejakú cloudovú službu využíva 20 percent slovenských firiem. Väčší záujem majú predovšetkým v menších firmách. Prečo sa o to nezaujímajú veľké spoločnosti?
No netvrdil by som, že sa o cloudové služby nezaujímajú veľké spoločnosti. Je to skôr o uhle pohľadu na vec. Vo väčšine prípadov tieto spoločnosti si vybudujú vlastný privátny cloud a ten používajú na prevádzku svojej IT globálne pre všetky krajiny, kde pôsobia. Okrem toho ako doplnok využívajú aj iných cloudových providerov napríklad v oblasti diskového zálohovania a pod. Myslím, že o tomto prístupe by Vám vedeli povedať špecialisti z veľkých, globálnych IT firiem, že koľkým nadnárodým korporáciám dodávali ich privátny cloud. Ale ak sa pozeráme na oblasť verejného cloudu, myslím  tým cloudového riešenia, ktoré je voľne prístupne širokej verejnosti tak tam sa veľké spoločnosti zaujímajú iba o parciálne riešenia, ktoré pomôžu riešiť drobnú časť fungovania firmy. Toto sa vo väčšine prípadov nazýva hybridný cloud. Samozrejme, že ma teší pomerne veľké číslo, ale treba si uvedomiť že sa to vo veľkej miere týka najmä poštových služieb, ktoré sú využívané vo veľkom rozsahu. A osobne si myslim, že výrazný podiel na tom majú mladé a malé firmy, ktoré nie sú ochotné investovať do  veľkej IT infraštruktúry, najmä keď to nie je ich core business.
2.Firmy, ktorí chcú prejsť na cloud  zaujíma aj ochrana dát pred ich zneužitím a poškodením. Aká je?
Téma dôveryhodnosti cloudových riešení je predmetom vášnivých diskusii, tak ako v odborných tak aj v laických komunitách. Moja skúsenosť hovorí, že väčšina business únikov informácií nastala v dôsledku zlyhania ľudského faktora (nespokojný zamestnanec, ktorý má prístup, k dátam) Technologicky sme dnes na takej úrovni, že je len na firme, pre akú úroveň zabezpečenia sa rozhodne. Okrem toho v poslednom období sa vykonalo veľa práce v oblasti auditu cloudových riešeni a štandardizácií jednotlivých parcialných častí cloudových riešení. Ako príklad môžem uviesť Eurocloud Star Audit (www.eurocloud-staraudit.eu), ktorá vytvára komplexný pohľad na cloudovú službu a poskytuje návod pre výber správnej služby vrátane jej zabezpečenia. Pre oblasť ochrany údajov má vydaný  postup ako preverovať bezpečnosť (EuroCloud Star Audit - Data Privacy Audit Guide).
Moj prístup je vo väčšine prípadov taký, že zvažujem kde skutočne budú umiestnené dáta a pod akú jurisdikciu spadá prevádzkovateľ a poskytovateľ služby. Netajím sa tým že preferujem umiestnenie v Európe. Okrem toho je treba si uvedomiť že aj verejná správa postupne prenáša svoje systémy a služby do cloudového prostredia, pretože sa z prevádzkových dôvodov javí ako výhodnejšie.
3. Ktoré najvýraznejšie výhody a nevýhody má cloudové riešnie?
Ako som povedal na konci predchádzajúcej odpovede. Hlavným lákadlom pre prechod do cloudu je finančná úspora spôsobená s 2 faktormi.
1.     Úspora nákladov na infraštruktúru, ktorá je zdieľaná centrálne pre viacerých konzumentov cloudových služieb.
2.     Úspora v oblasti investícií. V klasickom prístupe pri budovaní systému sa investuje do technologickej infraštruktúry a implementácie systému. Táto infraštruktúra musí byť dimenzovaná na tzv. peak time čiže maximálne vyťaženie systému, ktoré sa často deje 1-2x do roka. Čo znamená, že kapacitu má firma dlhodobo nevyužitú, ale musela ju nakúpiť.
Okrem týchto faktorov je zaujímavým faktom aj to, že môžem si službu nastaviť tak,že budem platiť iba za to čo skutočne potrebujem a v čase, ked to potrebujem.
Pre názornosť uvediem príklad z oblasti kvality, pre ktorú sme pripravovali cloudové riešenie. Pri zavádzaní systému kvality firma potreboval využiť riešenie cca pre 70 pracovníkov na 2 mesiace. po nastavení procesov so sytémov pracovali iba 3 kvalitári a následne po 2 rokoch v čase recertifikácie systému kvality znova potrebovali na 2 mesiace pre 70 pracovníkov.
V klasickom prístupe by som nakúpil HW a SW licencie v počte 70 ks a platil by si okrem nákupu aj ročné poplatky, ktoré sa v IT svete pohybujú niekde okolo 20%. V pripade cloudu som si objednal službu pre 3 pracovníkov za mesačný poplatok a v momente keď som potreboval 70 tak som zaplatil iba poplatok za 2 mesiace. Už z toho príkladu je zrejmé, že finančný riaditeľ sa určite rozhodne pre druhú alternatívu. A takých príkladov a kalkulácií by som vedel nájsť veľa.
Čo sa týka nevyhod tak je dôležité si uvedomiť, že zavedením cloudových služieb (najmä verejných) sa mení kultúra vo firme (spôsob komunikácie, spôsob spravovania údajov, ...) z tohto pohľadu sa často stáva, že práve interní ITčkári sú najväčšími odporcami nasadenia cloudu v obave pred svojou nepotrebnosťou. Čo samozrejme nie je pravda.

Ďalším aspektom, ktorý výrazne vplýva na zavedenie služieb je výber správnych služieb pre potreby podniku. Pretože v prípade výberu nesprávnej služby resp. ich kombinácií skôr pridávame chaos do organizácie firmy ako jej pomáhame. V tejto súvislosti v oblasti cloudu sa objavujú nový "poskytovatelia" služieb, ktorých označujeme brokeri. Ich úlohou je vybrať správne služby ako aj zabezpečiť podporu zmeny kultúry vo firme. Je to niečo podobné ako finanční poradcovia, ktorí majú prehľad o finančných produktoch a vedia vám ich skombinovať v správnom mixe.
4. Ako môže cloud computing vplývať na robotiku a jej budúcnosť?
Priznám sa že svojim vzdelaním (hospodárska informatika) nemám veľký prehľad o robotike ako takej, takže nerád by som popisoval trendy pre oblasť robotiky a cloudu. Ale viem si predstaviť, že niektoré prístupy, ktoré sú používane pre poskytovanie cloudových služieb sa uplatnia aj na poli robotiky. 
5. V súčasnosti je najdôležitejšie priniesť zákazníkom naozaj výnimočný servis a zážitok. Pomáha k tomu nová verzia moderného Microsoft Dynamics CRM riešenia?
Princípom každej verejnej cloudovej služby je aby bola dostatočne "sexi", aby ju používatelia uprednostnili pre inými podobnými. To čo je dôležitejšie je aby služba bola dostatočné jednoduchá pre ovládanie a samoobslužné nastavenie, tak aby si to dokázal spravovať uživateľ znalý business problematiky. Čo sa týka Microsoft Dynamics CRM je jedným z mnohých riešení na trhu CRM riešení. priznám sa že sme ešte v rámci našich  činností neposudzovali jeho cloudovú podobu. Ale ak je správne nastavený CRM systém s tým ohľadom aby pomáhal realizácii businessu každopádne si myslím, že pomôže. Ale táto otázka je príliš špecifická na jednoduché zodpovedanie.
6.Ktoré procesy a štandardy pre cloud prevezme? Kedy a odkiaľ?
V zmysle európskej stratégie pre Cloud Computiing, ktorá bola publikovaná v roku 2012 vznikla skupina Cloud Select Industry Group (S-SIG), ktorá združuje expertov a má mnoho pracovných skupín jednou z nich je aj skupina, ktorá sa zameriava na certifikačné postupy a štandardy. Vypracovala zoznam certifikácií, ktoré budú súčasťou cloudového priemyslu. Medzi tie, ktoré sa postupne udomácňujú a využívajú patria tieto hlavné štandardy:
    •    ISO 27001
    •    ISO 20000
    •    ITIL (Information technology Infrastructure Library)
    •    CSA Open Certification Framework (OCF)
    •    Eurocloud Star Audit
    •    Leet Security Rating Guide
    •     COBIT
Treba si ale uvedomiť že toto nie je ucelený zoznam štandardov. Viem že v súčasnosti napriklad aj ISO sa pokúša definovať nový štandard práve pre oblasť cloudu. Ale aj iné medzinárodné inštitúcie vytvárajú svoje štandardy, ktoré sa pokúšajú presadiť. Podľa mňa tento zoznam, ktorý som citoval vyššie bude rozumným základom týchto aktivít. Ustálenie štandardov pre cloud môžeme očakávať vo výhľade 1-3 rokov.
7. Ako sa vám darí budovanie pan-Európskej vedomostnej siete a budovanie celého Ekosystému medzi dodávateľmi  a príjemcami týchto služieb?
Eurocloud je Európske združenie, ktoré ma za úlohu informovať o cloudových technológiách, popularizovať, evanjelizovať, vysvetľovať (a pretláčať) túto revolučnú zmenu v dodávke IT a služieb, ktorá je už tesne predo dvermi.
Jeho hlavnou misiou je budovanie povedomia o Cloude, navrhovať procesy a štandardy, ktoré budú v tejto oblasti neskôr prevzaté. Ďalej je to budovanie pan-Európskej znalostnej siete a budovania celého Ekosystému medzi dodávateľmi / poskytovateľmi a príjemcami týchto služieb. Takisto v neposlednom rade tvorí aj silné vzťahy s Európskymi autoritami, Komisiou a Parlamentom a týmto podporuje rozvoj a rast celého „cloud-priemyslu“.
V každej krajine pôsobí lokálne združenie EuroCloud, ktoré zastrešuje tieto aktivity v danej krajine. Jeho členmi sú firmy, ktoré majú o tento spôsob prevádzkovania IT záujem, ďalej datacentrá a v neposlednom rade IT start-upy, právnické kancelárie, atď.. Títo členovia si vymieňajú skúsenosti, organizujú konferencie, informujú o novinkách, atď.
My ako Eurocloud Slovakia organizujeme mnoho samostatných seminárov, ktoré sú zamerané rôzne aspekty cloudových riešení ako napr. Právne aspekty, bezpečnosť , štandardy, atď. Okrem toho sa snažíme spopularizovať zaujímavé riešenia tým, že vyhlasujeme Eurocloud Slovakia Award, kde vyhodnocujeme cloudové služby v 5 kategóriách. Víťazi sú automaticky nominovaní do celoeurópskeho finále. Myslím, že v oblasti prepojenia IT sveta sme na tom celkom dobre. To čo v súčasnosti rozbiehame je zvýšenie povedomia o tom, že cloudový prístup k podnikovému IT je pre väčšinu slovenských firiem vhodnou cestou. Pevne verím, že tých 20%, ktoré sme spomínali na začiatku článku posunieme oveľa vyššie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára